24/03/2023; autor: Fundacja TERAZ
„Tár” to niezwykle niejednoznaczna opowieść o mocy i autorytecie, która wciąga widza w świat muzyki, chłodnych wnętrz oraz bezwzględnego perfekcjonizmu. Film Todda Fielda, nominowany do aż 6 Oscarów®, jest nie tylko widowiskiem filmowym, ale także głęboką refleksją nad naturą władzy i jej trwałością we współczesnym świecie.
W centrum filmu stoi Lydia Tár, wybitna dyrygentka i pierwsza kobieta na czele Filharmonii Berlińskiej. To postać niezwykle fascynująca i wielowymiarowa, której losy i dylematy skrajnie różnią się od przeciętnego człowieka. Cate Blanchett, w roli Lydii Tár, dostarcza niezapomnianej kreacji aktorskiej, która przynosi jej czwarty Złoty Glob i pozostawia widza z wieloma pytaniami.
Reżyser Todd Field, choć sam nie związany z muzyką klasyczną, tworzy w filmie znakomite portrety muzyki i artysty. Wykorzystuje swoją ekspercką wiedzę, aby oddać klimat i autentyczność świata muzyki klasycznej. Zdjęcia Floriana Hoffmeistera oraz muzyka Hildur Guðnadóttir tworzą niezwykłą atmosferę, która wciąga widza w opowieść.
Jednym z kluczowych elementów „Tár” jest również aktualność i związek z rzeczywistością. Film komentuje kwestie takie jak cancel culture, ruch #metoo czy nierówności płci i orientacji seksualnych, co czyni go nie tylko widowiskiem, ale również refleksyjnym dziełem.
To film, który nie pozostawia widza obojętnym. Postać Lydii Tár wzbudza skrajne emocje – podziw dla jej osiągnięć i charyzmy, ale także niepokój z powodu jej despotyzmu i autorytarności. „Tár” to studium charakteru, które daje wiele do myślenia i pozostawia wiele pytań bez prostych odpowiedzi.
Warto również zaznaczyć, że film nie tylko jest wspaniałym portretem artystki i jej wewnętrznej walki, ale także hołdem dla muzyki Gustava Mahlera i Edwarda Elgara. To dzieło, które nie tylko zachwyca widowiskiem, ale także prowokuje do refleksji nad naturą sztuki i władzy. „Tár” to film, który zostaje w pamięci i warto go oglądać wielokrotnie, aby zgłębić jego głębokie przesłanie i uczucia, jakie wywołuje u widza.